Als het op kleren aankomt zijn een hoop mensen zeer specifiek over wat ze dragen. Sommige mensen zelfs heel erg specifiek, die dragen het liefst alleen alles van hun favoriete merk. Maar waarom is het merk verbonden aan een kledingstuk dan vaak zo belangrijk? Kwaliteit is natuurlijk een factor, als je een paar honderd euro neerlegt voor een kledingstuk van bijvoorbeeld een parajumper jas heren verwacht je zeker wel dat je daar flinke kwaliteit voor terug krijgt. Maar in een wereld waar massaproductie de standaard is en winst veel zwaarder weegt dan kwaliteit voor grote bedrijven, is het moeilijk te geloven dat dat de motivatie is. Al is het natuurlijk wel zo dat wanneer iets heel goedkoop is, de kwaliteit vaak ook laag is. De vraag is alleen of dat beetje extra kwaliteit ook voldoende motivatie is om een paar honderd euro extra te betalen.
Marketing en algemene bekendheid
De liefde voor een merk kan natuurlijk ook voortkomen uit de specifieke designs van dat merk waar iemand van houdt. Zoals te zien is bij bijvoorbeeld Stone island maken veel merken vaak bepaalde designkeuzes die ze apart zetten en herkenbaar maken. Daarbij speelt marketing natuurlijk ook een grote rol. Bekendheid wordt bereikt door verschillende marketing strategieën goed aan te pakken. Nadat zo’n merk dan een beetje bekendheid heeft gekregen worden meer mensen nieuwsgierig en geneigd om ook iets van dat merk te kopen, wat ook een hele sterke drijfveer is om iets van een bepaald merk aan te schaffen.
Voorkeur en afschuw, soms is het gewoon zo
Aan de hand van sommige dingen is het dus te verklaren waarom bepaalde merken zeer geliefd kunnen zijn bij groepen klanten. Maar waarom sommige merken wel aanslaan en anderen niet is niet altijd voor de hand liggen. Sommige dingen vallen nou eenmaal gewoon in de smaak en anderen niet. Dat in combinatie, of in strijd met, marketing, kwaliteit, prijs en bekendheid, geeft soms een duidelijker en soms een verwarrender beeld van de modeindustrie.